Alla inlägg den 18 september 2012

Av cesia cortéz - 18 september 2012 04:08

Godkväll! 


Ja nu äntligen har vi fått veta mer exakt om vad vi ska göra här i Bolivia och jag är mer taggad än någonsin.

Själva schemat är ju inte intressant för er men jag tänker skriva upp de huvudsakliga punkterna som vi fått veta.

  • FANICA- Det här är som jag sagt innan en organisation som finns för att hjälpa barn och familjer som har det svårt. Det förekommer mycket våld i familjer, det är mycket droger, alkohol och misshandel. Det vi ska göra är att 2 gånger i veckan åka ut till familjer, prata med dem och erbjuda dem hjälp. Sen så ska vi även på lördagar åka ut till en kyrkogård(där många av barnen arbetar för att tjäna pengar så att de kan hjälpa till i hemmen, oavsett hur gamla de är här så måste de jobba.) Där ska vi iallafall hjälpa de med skolarbete, speciellt engelska och matte. Många av ungdomarna och barnen kan inte läsa eller skriva och det leder till att de vill hoppa av skolan men vi vill lära dom att skriva och läsa så att de inte vill hoppa av skolan längre.
  • NY START- Quintanilla. Testa Mission har både studier och praktik i kursen. Tidigare år så har eleverna fått ha sin praktik i kyrkor som redan har församlingar och i de hittar de sin roll. Om man tex. kan sjunga eller spela något instrument så kanske man vill vara med och medverka i lovsångsteamet osv. MEN för oss kommer praktiken bli lite annorlunda. Vi ska få vara med och bygga upp en kyrka helt från scratch. Stället heter Quintanilla och det är ett ganska fattigt ställe som ligger g nära bergen. Där har de ingen kyrka så dit ska vi och plantera en ny församling. Ska bli riktigt kul och spännande. 
  • NY START- djungeln chaparre. Här i djungeln kommer vi också få vara med om Ny start fast här har de redan startat så vi kommer få vara med och fortsätta hjälpa de växa. Det som blir lite extra spännande här är att det är lite annorlunda folk, eftersom att det är i djungeln så kommer vi förhoppningsvis få träffa på några indianer :)

Det här kommer vi att få göra + studier som vi kommer att läsa hemma. Det kommer att vara böcker vi läser och svarar på frågor, rapporter av olika slag, skype undervisningar osv. Boken vi läser den här månaden heter Alpha, en superbra bok som jag rekommenderar för alla!

 

Nu kommer det att komma upp lite bilder, äntligen!  

 

Mitt team, DREAMTEAM

Jason, Klara och Anton  

Här har vi supersnälla Marcos som egentligen bor i Brasilien men han är här i Bolivia och studerar så under tiden han pluggar så får han bo här hos familjen Larsson. Tyärr har jag ingen bild på Larsson men det kommer senare.

 

Familla

 

Min söta lilla kusin, Gabriel Fernando  

Här har vi min tia Rocio(faster) tillsammans med min kusin Camila 

Maten jag beställde, det är en typisk maträtt i Bolivia som jag inte kommer ihåg vad den heter nu men det var iallfall jätttegott!   

 

FANICA

 

   

Här lär barnen sig engelska och matte  

Här sitter de och väntar på att någon ska besöka någon grav så att de får jobb. Deras jobb är att spela för den döde, sjunga, be, gråta, göra rent gravstenen och vattna blommorna.  

Här är det en tjej som hämtar vatten för att göra rent gravstenen och vattna blommorna

 

Palabra de fe

 

Såhär ser kyrkan ut. Det är den kyrkan som startat projektet ute i Quintanilla, där vi ska arbeta.

 

Cochabamba dagen

 

Det var Cochabambas dag. Då var det en lång parad av soldater som marcherade och där i paraden så fick jag se Bolivias president, vilket var rätt coolt tycker jag  


 

nu hoppas jag verkligen att inlägget läggs in. tänker inte göra om det igen!... 

Godnatt, take care. God bless!!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Hej! mitt namn är Cesia. Bloggen skapades för att dokumentera min resa i Bolivia. Men väl i tillbaka i Sverige fortsatte jag mitt skrivande om allt möjligt. Enjoy

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards