Alla inlägg under mars 2013

Av cesia cortéz - 15 mars 2013 16:36

Hejhej!

Idag så fick jag se och höra ett vittnesbörd på youtube, för er som inte vet så är vittnesbörd en story som en person som berättar om vad Gud har gjort i dennes liv. Jag har länge vetat om storyn om gitarristen Brian Head Welch i Korn men jag har aldrig sett något videoklipp om det och det var just det jag fick se idag på morgonen och wow! riktigt rörande och fränt. Gud är verkligen stor och kan förvandla vilket liv som helst, spelar ingen roll vilka omständigheter du har. Du kanske har missbrukat drogor, alkohol, sex eller vad som helst som inte är bra för dig, mördat, våldtagit etc. Allt det hemska du kan tänka dig. Vad du än gjort i ditt liv eller inte gjort så älskar Gud dig, alltså JA han verkligen älskar dig så mycket att han förlåter allt om du bara ber om det, om du verkligen ber om det på riktigt och menar det så förlåter han dig och han vill finnas till i ditt liv för att hjälpa dig i allt. Gud finns till för alla människor, även för just dig som läser det här. Kom ihåg det  


 

 

Av cesia cortéz - 14 mars 2013 17:22

Buenas tardes! - God eftermiddag!

Ni som följt min blogg eller som vet vad exakt jag gör här i Bolivia vet att jag hjälper en familj ekonomiskt. Familjen består av en mamma som heter Angelica och hennes tre barn. En son som heter Joel, 4år, en dotter som heter Jossylin, 2år och en liten bebis som heter Daniel och som bara är 3månader och några dagar. Hennes man dog när Joel var en liten bebis och hennes sista kille som är pappa till de två andra barnen finns inte kvar i hennes liv så Angelica måste jobba, ta hand om och sköta om sina barn på egen hand. Barnpassning får hon hjälp av från vänner och mån-fre så lämnar hon in sina två äldsta barn till någon slags skola som hon mer säger är ett slags center. Där lär de barnen att skriva, läsa osv.

Angelica har nyligen flyttat rum. Det är jag verkligen jätteglad över! Hennes förra rum hade fuktigt golv, det var mörkt och litet. Men det värsta var att hennes son Joel var tvungen att sova på det fuktiga golvet. De la kartonger och sen ett par filtar på golvet och sen var sängen klar. Nu i det nya rummet får han åtminstonde ligga på ett torrt golv. Men det jag nu äntligen ska göra är att köpa en säng till honom! 500kr kostar den billigaste sängen och det har jag nu sparat ihop till så det ska bli väldigt kul att få ge honom det. Han fyller år dagen efter jag åker till Sverige så det ska få bli en tidig födelsedags present   . 

För er som hjälpte till med pengar förra gången jag gjorde ett blogginlägg om famljen vill jag verkligen tacka tusen gånger! Med dom pengarna har jag köpt kläder till hela familjen,en ryggsäck till Joel, skor till de två äldsta barnen för vid den tiden fanns inte bebisen än, jag har köpt blöjor, mjölk till bebisen för Angelica har inge mjök i brösten. Ibland har Angelica även ringt mig och frågat om jag kunnat komma med mat för att hon inte lyckats tjäna ihop pengar på kyrkogården. Vid sådanna här tillfället inser man verkligen hur många människor det finns som måste jobba varje dag och hoppas på att man tjänar ihop tillräckligt för att köpa mat för dagen. 

Tack så mycket för er hjälp, det betydder mycket för Angelica!

Just nu är alla hennes tre barn sjuka, de har problem med magen och lilla bebisen var väldigt hostig igår när jag träffade dom. Joel hade om jag förstod rätt parasiter i magen och mår inte så bra så ni kan jättegärna få ha med barnen men även familjen med i era böner! Tack så mycket. Gud är stor och jag tackar honom för mycket! Jag tackar honom verkligen för det livet jag fått, för min familj, för mina föräldrar och mina älskade syskon som alltid funnits där för mig. Nu är jag otroligt glad över att Gud skickat hit mig till Bolivia för att ge tillbaka för allt det jag fått i mitt liv. Min kärlek har verkligen växt för den här familjen och jag ser potential hos Angelica, att hon vill fortsätta förbättra sig i livet och att hon vill det bästa för sin familj och i det vill jag vara med som ett stöd. 


Om ni också vill vara med och stödja ekonomiskt eller om ni ser något annat ni kan hjälpa till med så kan ni bara höra av er till mig eller om ni lägger in pengar på mitt konto- 9312047286 Nordea och skriver Angelicafam så vet jag att pengarna är till Angelica och hennes familj. God will pay you for everything good you do.

Blessings, chau!

 

 

Detta är Joel på kyrkogården när vi är där och lär ut engelska.  

Jossylin, hans lillasyster

Lilla bebisen som jag fick döpa till Daniel Jonatan.      

Dehär var efter vi köpt kläder till familjen. De var hungriga så vi åt lunch tillsammans efter shoppingen.

han älskar spiderman så han fick även en keps och en mugg med spiderman motiv .   

Angelica fick sig en hatt för att inte bränna huvudet när hon jobbar på kyrkogården.  

Den här bilden är tagen från när jag tänkte åkte med Joel på bio, men som inte gick så bra för att han längtade så mycket efter sin mamma att vi var tvungna att vända om.

 

Matteus 25:35.40

Jag var hung­rig och ni gav mig att äta, jag var törstig och ni gav mig att dric­ka, jag var hemlös och ni tog hand om mig, jag var na­ken och ni gav mig kläder, jag var sjuk och ni såg till mig, jag satt i fäng­el­se och ni besökte mig.’ Då kom­mer de rättfärdi­ga att fråga: ’Her­re, när såg vi dig hung­rig och gav dig mat, el­ler törstig och gav dig att dric­ka? När såg vi dig hemlös och tog hand om dig el­ler na­ken och gav dig kläder? Och när såg vi dig sjuk el­ler i fäng­el­se och besökte dig?’ Kung­en skall sva­ra dem: ’San­ner­li­gen, vad ni har gjort för någon av des­sa mins­ta som är mi­na bröder, det har ni gjort för mig.’

 

Av cesia cortéz - 12 mars 2013 05:39

Tjena! ja nu var det verkligen längesen jag uppdaterade er! jag ber så mycket om ursäkt. Nu under den här veckan har vi haft sportlov och det har varit otroligt skönt! jag har inte gjort något jättespeciellt, har bara varit kvar här i Cochabamba men det har ändå varit roligt. Vädret har varit grymtbra så jag har tillbringat mycket tid vid poolen, klippt mig, besökt Simon patiños hus, besökt en fin lagun som jag inte minns vad den heter men jättefint var det!, jag har även fått vara med om demostration på hög nivå! Jag ska inte gå in på detalj men det var en natt under veckan som människor från Tiquipaya kom och demonstrerade för att de inte hade något vatten....konflikten var 10 år gammal och nu en natt här så gick de igång väldigt galet! de skrek hela natten, de kastade stenar på huset, de använde dynamit, sprängare, det lät även som de använde fyrverkerier, eldade på gatorna etc. Allt detta hände utanför vårt hus så det var lite läskigt...eftersom att det lät så mycket och att de använde dynamiter så lät det som om man var med i ett krig! plus att de höll på så otroligt länge!! Men hur som haver så gick det bra för oss, i själva bråket ute på gatorna så blev enligt nyheterna 30 personer skadade men jag kan gissa på att det var fler som fick småskador. Nu är det lugnt och tyst tack och lov! jag vet inte vad lösningen blev men det måste blivit någon för annars hade de fortsatt..


Helgen innan mitt lov började åkte jag däremot till La Paz och Copacabana! det var sjukt fint i copacabana kan jag lova! Det var jag och min faster som åkte dit på en liten minisemester innan vi skulle åka till La Paz för att närvara på en familjefest. Copacabana var så mycket vackrare än jag hade tänkt, jag visste egentligen ingenting om stället innan jag åkte så jag hade heller inga förväntningar, jag ville bara se Titicaca sjön! Men som sagt så var det mycket mer än så! Vi besökte en ö som heter solön och där var såg det ut som ett paradis, vattnet var lyste fint, solen brände på starkt och själva ön var också väldigt vacker. Sen så var det även bara 10 min långt till Peruanska gränsen så vi passade på att hälsa på i Peru också! Det fanns en liten by som låg nära gränsen som vi besökte vilket var väldigt häftigt. Man såg en tydlig skillnad på miljön, det var mycket renare och mysigare för att huset var mindre och finare. Men det var ju som sagt bara en liten del av Peru, men jag kan tänka mig att det ser likadant ut på alla ställen utanför storstäderna. Sen efter att vi besökt Peru så testade vi även på att rida häst längst stranden...ni som känner mig väl vet att jag är rädd för hästar och jag vågar knappt klappa en häst! Men nu minsann skulle jag rida! Och jag lyckades, nervös och stel i början men det gick, med tiden blev det även roligt! Så det är jag glad över att jag gjorde :D


Jag skriver inte detaljer på händelserna som ni märker för det blir redan mycket som det är nu.


Väl i La Paz fick jag träffa massa nya människor som även var min familj så det var väldigt roligt! Det var min farmors systers födelsedag som firades, hon fyllde 90 år. Jättepigg och fin så det skulle man inte kunna gissa på. Men jag är glad och tacksam över att jag fick träffa den sidan av släkten också även fast det inte var nära släkt. Festen var väldigt fin och latinare som de är så slutade vi med dans, haha så skööööna!! de äldsta var galnast och röjde loss till 100 procent. Det är ju bara för härligt! Haha.


Jag ska försöka lägga in ett till inlägg så snart som möjligt för det slog mig nämligen att jag inte alls uppdaterat er om hur det går med familjen jag hjälper och jag känner mig jättedum för det, speciellt för er som hjälp till med pengar! Förlåt!! men nu vet ni, nästa inlägg kommer handla om Angelica och hennes tre barn. De lever fortfarande som de gör så om du som läser det här känner att du vill vara med och stödja med en slant så snälla gör det. Inte för mig, men för dem. Det bästa för er är att 10 kr betyder mycket här...så istället för att köpa den där läsken så kan du ge en lunchportion för en människa som måste jobba järnet för att tjäna ihop dem pengarna.

Nu ska jag sluta skriva mer. Ha det gör vi hörs, BLESSINGS!

   

 

tyvär så funkar inte minneskortet från kameran och de här var de enda bilderna jag hade från min ipod...det får la duga! men så fort minneskortet funkar lovar jag att jag lägger upp bättre bilder! ;)

Presentation

Hej! mitt namn är Cesia. Bloggen skapades för att dokumentera min resa i Bolivia. Men väl i tillbaka i Sverige fortsatte jag mitt skrivande om allt möjligt. Enjoy

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards