Direktlänk till inlägg 1 november 2012

Hemma från Chapare!

Av cesia cortéz - 1 november 2012 03:26

Det var coolt, vackert, otroligt, fint, härligt, stort men främst av allt så var det VARMT!! Ja...det var några få beskrviande ord av hur det var i Chapare. 

När någon någon gång kommer att nämna Chapare kommer jag först och främst tänka på den äckliga och fuktiga värmen! ja usch...det var inte behagligt för min del...men som tur var så var det ju andra som uppskattade värmen, typ Anton och Klara. Haha! det var mest jag och Jason som klagade på värmen men allra mest så måste jag nog erkänna att det var jag, nu vet jag vad riktig värme är och jag kan säga att trivs bättre i ett klimat som Cochabamba. Egentligen var det väl nog inte värmen som gjorde det obehagligt, det var mest fuktigheten. Du är ständigt fuktig och svettig på kroppen, det är bara varmluft du andas in, det finns ingen kall luft någonstans, det är inte ens svalkande när du åker med bilen och det båser in. Haha ja så är klimatet i djungeln!


Men trots värmen var vi ute i en by som jag inte vet vad den heter och evangeliserade, vi bjöd in folk till kvällsmötet vi skulle ha på lördagen och det gick jättebra, alla är väldigt öppna och trevliga! 

Eftersom att solen stekte på så fick tjejen jag gick med iden att vi skulle åka iväg till marknaden för att köpa hattar. Så vi tog en paus, stoppade en taxi som då var en motorcykel och inte bil som jag var van vid. Jag stod där som ett frågetecken och frågade om vi alla tre skulle åka på den och ja det skulle vi så jag hoppas på  och där satt vi 3 stycken på en liten motorcykel. Senare såg jag att folk satt 4st på en motorcykel vilket var ännu galnare!

Inga hattar hittade vi så vi köpte paraplyer istället, vilket känndes ännu fjantigare att gå omkring med...men vem bryr sig i djunglenbyn?  haha. Men trots paraplyet så var det varmt så varje meter jag gick fick jag koncentrera mig på att va glad och inte bryta ihop för att jag saknade Cochabamba så fruktansvärt mycket.


Efter vi varit ute och evangeliserat drog vi till en flod för att bada. Haha det var också en upplevelse! Det började med att alla kollade på oss för vi var de enda som använde badkläder, alla andra badade i kläder så de skrattade åt oss. Sen när jag skulle kliva i tänkte jag att vattnet skulle vara svalkande men nejdå, det var pissvarmt. Jag har aldrig i hela mitt liv badat ute och det har varit så varmt! men visst..lite skönt vare väl men inte tillräckligt kan jag lova. haha och vattnet var inte det renaste precis, bredvid oss tvättade folket sina bilar, bussar, lastbilar, kläder och allt vad det var men man orkar verkligen inte bry sig om att vattnet är varmt och smutsigt när det är 39 grader varmt och fuktigt på land  


Men allt var värt jobbet vi gjorde under dagen..för på kvällsmötet var det två unga killar runt 20 år åldern som aldrig innan varit i kyrkan men som tog emot Jesus i sitt liv den kvällen. Dagen därpå kom en av dem killarna tillbaka med två andra vänner, fantastiskt!


Det var lite kortfattat om första dagen i Chapare. Juste, nätterna var också väldigt speciella, alla förutom jag vaknade av att en kossa muade rätt högt att de trodde att den stod inne i rummet, hönsen sprang lösa  tillsammans med hunden och tjurarna på gården. Morgon nr 2 vaknade alla förutom jag igen av att tuppen gal ca kl 5 på morgonen, ah..och  kvällen innan det fick Anton besök av en kackerlacka.

Det var kort och gott om vår första resan till djungeln, hade bra folks! Blessings!! kram  


         

Jag och min älskade svett-trasa HAHA! är man tvungen så är man...



Chris Tomlin – How Great Is Our God - World Edition




 
 
Ingen bild

Mattias

4 november 2012 21:33

Härlig läsning Cesia!
Låter ju som ni hade det hur bra som helst!
Keep up the great work you are doing!! :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av cesia cortéz - 9 september 2014 22:48

Hej! Okej woow, det var längesen jag skrev något här! haha jag kommer inte ens ihåg vilket teckensnitt jag använder mig av. Jag har förmodligen tappat alla följare och sådär också men det gör inget, nu kanske jag kan känna mig lite friare att skriv...

Av cesia cortéz - 19 april 2014 13:18


Religion says do, Jesus says DONE!  Glad påsk på er älskade vänner! glöm inte vad påsken egentligen handlar om. "Så hääääääääär mycket älskar jag er(dig)" sa Jesus och sträckte ut sina armar på korset och dog. https://www.youtube.com/watch?v=7b...

Av cesia cortéz - 14 april 2014 22:50

Varför pluggar jag på universitetet? Är det för att det inte finns några "lätta" jobb att få längre? är det för att jag vill ha en utbildning som sedan resulterar i en bra inkomst? för att jag vill framstå som "den duktiga" i familjen? etc. De...

Av cesia cortéz - 13 april 2014 23:36


Förresten, glömde nämna det.... JAG BLEV GODKÄND PÅ FÖRSTA TENTAN. Det var värt ett inlägg efter all tentaångest. Nu är den över jalla bye haha! nästa kurs som vi redan påbörjat handlar om socialpolitik och det blir en salstenta på den med. Jag tar...

Av cesia cortéz - 13 april 2014 21:57


   

Presentation

Hej! mitt namn är Cesia. Bloggen skapades för att dokumentera min resa i Bolivia. Men väl i tillbaka i Sverige fortsatte jag mitt skrivande om allt möjligt. Enjoy

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards